گروه کوه نوردی استقلال | صعود به قله حجاج ( رشته کوه دنا)
15467
rtl,post-template-default,single,single-post,postid-15467,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

صعود به قله حجاج ( رشته کوه دنا)

سرپرست برنامه : محمد رضا معظمی
مسئول فنی : امین نیک ذات
سرپرست بانوان: طاهره گلستانی
مسئول فنی بانوان : مریم خادم
اعضای شرکت کننده :
آقایان محمدرضا معظمی، افشین هوشیار، مهدی آصف جاه، ایمان حسینی، امین نیک ذات، امیر حسین آذرنگ، جواد پاک پرور، امین معظمی، جعفر امیری، درویش پور، صادق حجازی، علی معظمی
و خانمها مریم خادم، رویا ایزدپناه، طاهره گلستانی، مهدیه هاشمی، رکسانا سبوکی
قله حجاج – که در بعضی نوشته ها بنام حجال معروف است- به ارتفاع تقریبی ۳۵۰۰ متر از قلل فرعی و منشعب از خط الراس شرقی دنا است که جهت دسترسی به این قله مسیرهای متفاوتی از جمله تنگ مهریان کاکان یاسوج و دره گنجه ای است. قصد ما صعود از دره گنجه ای بود.

در ساعت ۶:۳۰ روز پنجشنبه مورخ ۲۵/۳/۹۴ حرکت خود را از شیراز بوسیله یک دستگاه مینی بوس و یک دستگاه سواری شروع و پس از طی مسیر سپیدان و یاسوج وارد جاده سی سخت شدیم و پس از طی حدوداً ۱۳ کیلومتر به دوراهی روستای گنجه ای کهنه رسیده و به سمت راست رفته تا از آن طریق و بوسیله جاده روستای گوشه با یک جاده خاکی درجه ۳ ولی مناسب برای خودروهای ما و پس از طی حدود ۸ کیلومتر به انتهای جاده خاکی و در نزدیکی چشمه ” یه شو – یک شب ” ماشینها را پارک کردیم.

ساعت حدود ۱۰:۳۰ بود که تصمیم گرفتیم روز اول را به بازدید از تنگ کبوتری و مهریان بگذرانیم. اسم منطقه با گویش های محلی “بیو ریشوم” به معنی آویشن است. کوله ها را یک روزه بستهو از طریق دره سمت شرق قله حجاج مسیر را ادامه دادیم.
کل منطقه پوشیده از جنگلهای زیبای بلوط با چشم اندازها و گلهای بهاری زیبا بود.

پس از عبور از چشمه و منطقه “چنار بیشه” در ساعت ۱۳ و پس ازعبور از مسیرهای زیبای جنگلی منطقه جنوبی رشته کوه دنا، و از طریق دره ای با شیب ملایم به دره و رودخانه مهریان حد فاصل تنگ کبوتری و مهریان رسیدیم. این رود از چشمه ها، یخچالهای جنوبی قله “پازن پیر”و از دره “گاه دانه” شروع و به اینجا ختم می شود.

پس از صرف نهار و استراحت اقدام به بازدید از تنگ کبوتری و سپس بازگشت به محل کمپ در کنار ماشینها نمودیم. ساعت ۱۹ بود و چادرها را برپا و پس از همنشینی با عشایر ساکن در منطقه – عشایر محلی لر- با بچه ها قرار بر بیدار باش در ساعت ۵:۳۰ صبح فردا گذاشته و برای خواب خوب به کیسه خوابها پناه می بریم. هر چند مثل همیشه بعضی ها شب مانی کنار آتش را بر خوابیدن ترجیح دادند.
در روز جمعه طبق قرار شب قبل، بیدار باش همه را از چادر ها بیرون می آورد و پس از سرحال آمدن بچه هاو جمع کردن وسایل، قمقمه ها را آب کردیم چون برای صعود یک روزه آبی در مسیر وجود ندارد. و در ساعت ۶:۳۰ از طریق دهلیز واقع در جنوب قله حجاج با یک مال رو مناسب به سمت قله حرکت کردیم. تمامی نفرات گروه متشکل از افراد پیش کسوت و اعضای جوان و زحمت کش در یک صف به سمت قله مسیر را ادامه دادیم. راه پاکوب بصورت زیگزاک و با شیبی مناسبما را به سمت ارتفاع می برد.